Woda podczas treningu.txt

[Głosów:0    Średnia:0/5]



Wszyscy wiemy, że bez wody nie można się obyć. Nawadnianie organizmu każdego dnia to konieczność. Są jednak sytuacje, gdy organizm potrzebuje jej znacznie więcej niż zazwyczaj. Tak jest podczas treningów i intensywnej pracy fizycznej.

Gdy podejmujemy wysiłek fizyczny lub umysłowy, towarzyszy temu natężenie procesów przemiany materii, a co za tym idzie wytwarza się dużo ciepła. Tym więcej, im większa intensywność wysiłku. Wytworzona ilość ciepła może nawet 10-krotnie przekroczyć wartości spoczynkowe. W przypadku, gdyby ciepło nie miało ujścia, to temperatura naszego ciała musiałaby się zwiększać o 1 stopień Celsjusza co 5-7 minut wysiłku. Aby temu zapobiec, nadmiar ciepła zostaje usunięty z organizmu za pomocą potu. Oczywiście na intensywność wydzielania potu wpływa też stopień nawodnienia organizmu, temperatura i wilgotność otoczenia, powierzchnia ciała i ubranie. Osoby pracujące lub trenujące podczas dużego upału mogą tracić nawet 1,5 do 2 litrów potu w ciągu godziny. Jeśli w tym czasie płyny nie zostaną uzupełnione, może to doprowadzić do odwodnienia oraz zaburzenia procesów termoregulacji.

Utrata wody już od 2% masy ciała daje objawy wzmożonego pragnienia i jest przyczyną obniżenia wydolności organizmu. Natomiast utrata wody o ponad 6% masy ciała sprawia, że z potem wydalane są też składniki mineralne i witaminy. Wtedy wydolność fizyczna i psychiczna spada jeszcze bardziej, opóźnia się czas reakcji, słabnie koncentracja i kojarzenie. Może to prowadzić nawet do problemów zdrowotnych. W takich przypadkach trzeba jak najszybciej nawodnić organizm.

Podczas lekkiego wysiłku należy wypijać szklankę wody co 20-30 minut, a podczas intensywnego treningu cardio ponad litr wody w ciągu godziny. Mamy wtedy pewność, że nie dojdzie do odwodnienia, nawet jeśli bardzo mocno się pocimy. Jeśli jednak zapomnieliśmy o wodzie i czujemy pierwsze objawy odwodnienia (suchość w ustach, ból głowy), najlepszym środkiem nawadniającym będzie domowy napój „izotoniczny”.

Składniki:

1,5 litra wody,

1 łyżeczka miodu,

sok z 1/2 cytryny,

szczypta soli.

Wszystkie składniki dobrze wymieszać i pozostawić na kilka godzin. Taki napój doda energii i nawodni ciało jeszcze skuteczniej.

Istotne jest, by podczas wysiłku nie próbować uzupełniać płynów piwem, kawą, czy napojami z kofeiną, ponieważ może dojść do jeszcze większego odwodnienia i utraty wielu cennych makro i mikroelementów. Warto zrezygnować też z napojów gazowanych, gdyż dwutlenek węgla hamuje odczuwanie pragnienia.

Pamiętaj:

  • Bez względu na to, czy ćwiczysz na siłowni, czy w terenie, zawsze miej przy sobie wodę.
  • Im bardziej intensywny trening, tym więcej potrzebujesz wody.
  • Po intensywnym treningu lub w przypadku odwodnienia możesz zastąpić wodę napojem izotonicznym, najlepiej samodzielnie przygotowanym.
  • Nie wliczaj spożytej wody podczas treningu do całodziennego bilansu wody.

Dlaczego warto pić wodę, przeczytasz tutaj, a jak ją pić tutaj.

Podziel się:

Jeśli kochasz te informacje i na pewno będziesz chciał uzyskać dodatkowe informacje dotyczące germitox ulotka prosimy przejść do naszej strony internetowej.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 132 artykuły
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*