Na Pierwszy Rzut Oka Wydawałoby Się

[Głosów:0    Średnia:0/5]



Testosteron jest odpowiedzialny za libido. Zarówno u kobiet jak i u mężczyzn wpływa na pociąg seksualny. Niski poziom testosteronu sprawia, że tracimy przyjemność z obcowania fizycznego z partnerem, jak i zdolność do prokreacji. Właściwą dietą i umiarkowaną aktywnością fizyczną możemy przywrócić jego równowagę w organizmie i poprawić jakość naszego życia seksualnego.

Testosteron postrzegany jest jako hormon całkowicie męski. To nieporozumienie. Również u kobiet odgrywa on istotną rolę, lecz w zależności od płci spełnia nieco inne funkcje.

Niezależnie od tego czy jesteś kobietą czy mężczyzną, testosteron oddziałuje na wiele przemian zachodzących w twoim organizmie, na przykład: wpływa na metabolizm składników pokarmowych, na produkcję czerwonych krwinek przez szpik kostny, a też i samych kości. Od niego zależy budowa skóry, paznokci, włosów i mięśni. Stymuluje system odpornościowy, wpływa także na redukcję tkanki tłuszczowej. Rzutuje na pracę mózgu, co zapewnia dobrą kondycję psychiczną, fizyczną, a także seksualną. Testosteron stymuluje produkcję białek pamięciowych, dlatego bezpośrednio wpływa na ich procesy. Stąd też przy odpowiednim poziomie testosteronu w naszym organizmie możemy się cieszyć do późnych lat życia dobrą pamięcią.

W tym artykuleskupię się tylko na związku testosteronu z libido.

Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, poziom tego hormonu odpowiada za odczuwanie pociągu seksualnego.

U młodych osób występuje najwyższe jego stężenie, a z wiekiem systematycznie się obniża, co jest naturalnym procesem.

U mężczyzn testosteron germitox apteka wytwarzają jądra. Według najnowszych badań oceniających stężenie testosteronu u młodych mężczyzn, w przedziale wiekowym 30-35 lat (23nmol/l) wynosi niewiele więcej od badanych mężczyzn w wieku 85-89 lat (17,2 nmol/l). Od praktycznej strony oznacza to, że ludzie młodzi mają aż o 35% mniejsze stężenie testosteronu niż mężczyźni urodzeni przed prawie dziewięćdziesięcioma laty, kiedy byli w podobnym wieku. Tak mała różnica w stężeniach sprawia, że bardzo łatwo dochodzi do zaburzeń na tym tle. Poziom testosteronu u młodych mężczyzn, przy nieprawidłowej diecie i niedostatku aktywność fizycznej, może łatwo spaść poniżej oczekiwanego poziomu. Przypuszcza się, że jest to jedna z głównych przyczyn plagi niepłodności, impotencji oraz otyłości u coraz młodszych mężczyzn.

U kobiet testosteron jest wytwarzany przez jajniki i korę nadnerczy. Jego poziom jest zmienny i zależny od cyklu menstruacyjnego. Najwyższy jest tuż przed owulacją, powodując wzrost popędu płciowego. Tak jak u mężczyzn, z wiekiem ilość testosteronu spada, co może prowadzić do osłabienia popędu seksualnego.

Powodów niskiego stężenia testosteronu, zarówno u mężczyzn jak i u kobiet, może być wiele. Obok czynników genetycznych i chorób przewlekłych, należałoby wymienić: palenie papierosów, stres, nadmierne picie alkoholu, a zwłaszcza niezdrowy styl życia, czyli nieodpowiednio zbilansowana dieta i niewystarczająca aktywność fizyczna – należą do głównych przyczyn tego problemu. Niewłaściwa dieta skutkuje także wzrostem masy ciała, insulinoopornością tkanek, a także niedoborem ważnych składników pokarmowych.

Panowie, nawet jeśli golonka i piwo dobrze robią kubkom smakowym, to niestety źle wpływają na Waszą sprawność w sypialni!

Jeśli chcecie, znów cieszyć się udanym seksem, zrzucenie nadmiernych kilogramów jest niezbędne. Jednak odchudzanie to nie lada sztuka. (O wpływie nieodpowiedniego odchudzania na libido możecie przeczytać tutaj) Nie popadajcie w skrajności! Zajadanie się sałatą nie jest najlepszym pomysłem. Dieta wegańska również może doprowadzić do obniżenia poziomu testosteronu w związku z niedoborem aminokwasów oraz witamin, szczególnie tych z grupy B.

Kolejna możliwa dietetyczna przyczyna obniżenia poziomu testosteronu, to zbyt niska podaż cynku w diecie. Pierwiastek ten, nie tylko uczestniczy w metabolizmie testosteronu, lecz u mężczyzn także bierze udział w formowaniu się nasienia i regulacji żywotności plemników. Warto dodać, że każdy ejakulat (porcja spermy) zawiera około 5 mg cynku, co stanowi prawie połowę zalecanego dziennego spożycia. Drastyczne niedobory cynku mogą powodować pogorszenie parametrów nasienia oraz impotencję. W celu podniesienia potencji i libido warto zastosować dietę bogatą w ten składnik mineralny. Chcę podkreślić, że niedobory cynku mogą być większe u osób niejedzących mięsa. Poza tym, w diecie osób, które opierają menu tylko o produkty roślinne (także rośliny strączkowe i kasze), zwiększa się ilość związków antyodżywczych: fitynowych i hemicelulozy, które zaburzają wchłanianie cynku iwielu innych ważnych składników mineralnych.

Dlatego też, jeśli chcecie zadbać o właściwy poziom testosteronu, w codziennych posiłkach nie może zabraknąć produktów pochodzenia zwierzęcego: jajek, sera, ryb, białego chudego mięsa, ale również czerwonego, np. chudej wołowiny.

Produkt Zawartość cynku (mg/100 g produktu)
Ostrygi

45-178

Małże

21

Kiełki pszenicy

12

Kasza gryczana

3

Chleb żytni razowy

2,54

Płatki owsiane

3,5

Jaja kurze całe

1,76

Ser twarogowy chudy

1,12

Rostbef wołowy

10

Wątroba cielęca

12

Jagnięcina

4,2- 8,7

Arbuz

10

Ziarna sezamu

10

Nasiona dyni

10

Orzeszki ziemne

6,6

Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że szybszym i skuteczniejszym sposobem, by uzupełnić niedobory testosteronu jest terapia hormonalna przepisana przez lekarza. W wielu przypadkach to nie jest zły pomysł, nawet konieczność. Niezależnie jednak, czy stosujesz terapię hormonalną powinno się zadbać o zbilansowaną dietę bogatą w cynk.

Konieczne jest także zadbanie o aktywność fizyczną. Badania jednoznacznie wykazują, że nawet niewielki wysiłek fizyczny połączony z odpowiednią dietą (zwłaszcza u mężczyzn) stymuluje powstawanie testosteronu. Występuje związek między jakością i ilością tkanki mięśniowej, a ilością testosteronu produkowanego przez organizm.

Zatem czytelniku: jeśli chcesz być herosem w sypialni, wstań z kanapy, odłóż przekąski i biegnij na najbliższy targ, po produkty zbożowe, nabiał, świeże mięso i warzywa! I tak każdego dnia przez co najmniej 2 miesiące. Dopiero po kilku tygodniach nasz organizm wraca do równowagi.

dr n. med. Anna Lewitt

Piśmiennictwo:

1. Tabela: na podstawie: Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

2. Gomuła A. (2012) Hormony Płciowe pod red. Prof. Raghvendra K. Dubey Rozdział 6 „Późno nabyty hipogonadyzm-nowy punkt widzenia”

3. Seifert M., Zdrojewicz Z. (2010) Otyłość a zachowania seksualne. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii. 6, 3:129–135.

5. Hanecki R. (2008) Zespół niedoboru testosteronu – rozpoznanie i leczenie. Przegląd Menopauzalny. 3:138–143

Podziel się:

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 132 artykuły
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*