Dieta odbudowujca odporność

[Głosów:0    Średnia:0/5]



Odporność to zdolność naszego organizmu do obrony przed zagrożeniem jakim są bakterie, wirusy, grzyby, toksyny i inne substancje szkodliwe. Silny układ immunologiczny oznacza mniej wizyt u lekarza, lepsze samopoczucie, dłuższą młodość i większą szansę, że ominą nas te najpoważniejsze choroby.

O wpływie podstawowych składników diety na układ immunologiczny możecie przeczytać tutaj, a o roli witamin A, C, E w budowaniu odporności tutaj.

Do substancji, które wzmacniają nasz system odpornościowy należą również kwasy tłuszczowe z rodziny omega, a w szczególności omega-3, cynk, selen i żelazo. Odpowiednia ich podaż w diecie zwiększa ochronną funkcję układu immunologicznego.

Omega-3 (kwas eikozapenatenowy EPA i kwas dekozaheksaenowy DHA) to wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Ich rola w układzie odpornościowym jest niezwykle istotna. Po pierwsze: biorą udział w powstawaniu eikozanoidów (substancji aktywizujących limfocyty). Dzięki temu zwiększają zdolność obrony organizmu przed infekcjami. Po drugie: odpowiedni poziom spożycia kwasów omega-3 ogranicza reakcje alergiczne i choroby autoimmunologiczne. Po trzecie: kwasy omega-3 chronią przed powstawaniem stanów zapalnych. Po czwarte: są niezastąpione w profilaktyce raka. Badania dowodzą, że kobiety, jedzące ryby kilka razy w tygodniu, rzadziej chorują na raka piersi i macicy. Kwasy Omega-3 mają też istotne znaczenie w profilaktyce raka trzustki. Najkorzystniejsza będzie dieta, gdzie proporcja kwasów omega-6 do omega-3 będzie wymościć 4 : 1.

Bogatym źródłem kwasów omega-3 są ryby morskie, olej lniany i rzepakowy. Można też kupić kwasy omega w kapsułkach.

Cynk jest składnikiem ponad 200 różnych enzymów. Jest niezbędny do powstawania białek. Bierze również udział w syntezie nowych komórek, dlatego też odgrywa istotną rolę w działaniu układu immunologicznego. Badania dowodzą, że dieta bogata w cynk zwiększa liczbę, oraz usprawnia działanie limfocytów oraz makrofagów – komórek odpowiedzialnych za odpowiedź immunologiczną. Cynk podnosi odporność na infekcje wirusowe i bakteryjne, przyspiesza gojenie ran oraz zapobiega chorobom skóry. Skraca czas trwania grypy i przeziębień. Badania wskazują też na jego właściwości przeciwnowotworowe.

Dobrym źródłem cyku w diecie są pestki dyni, owoce morza, wątróbka, len, jaja, płatki zbożowe i rośliny strączkowe. Można zatem uzupełniać cynk odpowiednio komponując posiłki.

Selen jest jednym z ważniejszych pierwiastków. Chociaż w dużych dawkach jest toksyczny, w niewielkich jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, w tym układu odpornościowego. Niedobór selenu upośledza aktywność fagocytów, czyli komórek odpowiedzialnych za niszczenie bakterii i mikroorganizmów. Selen wraz z antyoksydantami ochrania makrofagi (komórki żerne) przed niszczącym działaniem wolnych rodników. A wraz witaminą E bierze udział w wytwarzaniu przeciwciał. Ponadto dieta bogata w selen jest wskazana w profilaktyce i leczeniu nowotworów, szczególnie raka prostaty.

Selen znajdziemy w warzywach kapustnych, strączkowych, zbożach, cebuli, czosnku, jajach, rybach, podrobach. Układając jadłospis warto pamiętać, że selen z produktów zwierzęcych jest zdecydowanie lepiej przyswajalny, niż z produktów roślinnych.

Żelazo jest składnikiem hemoglobiny oraz wielu enzymów odpowiedzialnych za wytwarzanie energii w komórce. Niedokrwistość to nie jedyny skutek braku odpowiedniej ilości żelaza w codziennej diecie. Niedobór żelaza może prowadzić do niedotlenienia komórek, co osłabia funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejsza aktywność limfocytów T i zdolność organizmu do szybkiej odpowiedzi immunologicznej. Prowadzi to, do zmniejszenia odporności szczególnie na zakażenia grzybami i wirusami. Tak jak w przypadku innych pierwiastków, jego nadmiar, tak jak niedobór, jest szkodliwy. Nadmiar żelaza zwiększa wrażliwość organizmu na zakażenia. Zapotrzebowanie na żelazo jest zmienne, zależy od wieku, płci, aktywności fizycznej i wielu innych czynników.

Do produktów bogatych w żelazo należą: pestki dyni, nasiona lnu, podroby, rośliny strączkowe, jaja, zboża. Żelazo z produktów zwierzęcych (hemowe) jest lepiej przyswajalne, niż z produktów roślinnych (niehemowe). Dobrze zbilansowana dieta bogata we wszystkie grupy produktów nie powinna prowadzić do jego niedoborów.

Podziel się:

W przypadku kochasz tę informację i chcesz otrzymywać znacznie więcej informacji odnoszących się do germitox apteka błagam Cię do odwiedzenia strony internetowej.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 132 artykuły
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*